Laatste weken in Boedapest - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu Laatste weken in Boedapest - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu

Laatste weken in Boedapest

Door: Jessika Edens

Blijf op de hoogte en volg Jessika

09 December 2013 | Hongarije, Pécs

Dag lieve allemaal,

Weer een aantal weken voorbij. De stoofpeertjes zijn achter de kiezen en een aantal zakken pepernoten ook. Ik kreeg op mijn kop van Kelly die me erop attendeerde dat mijn laatste blog alweer drie weken geleden is en het de allerhoogste tijd is dat ik er weer 1 schrijf. Dus hier zit/lig ik dan met kleine oogjes mijn opgedragen aan jou mijn blogje te schrijven.

De afgelopen weken heb ik alles behalve stilzitten gedaan en heb ik een ontzettende leuke tijd gehad met 2 x bezoek van vriendinnen. Het vorige weekend zijn er 2 vriendinnen uit Delfzijl (alhoewel ze er ook al niet meer wonen) op bezoek geweest en hebben we heel veel leuke dingen gedaan. We zijn naar Pecs geweest samen met de dames waarmee ik naar Boedapest ben gevlogen, Merith en Iris. Pecs, Een studentenstadje in het zuiden van Hongarije vlakbij de grenzen van Servië en Kroatie. Een heerlijk stadje ver weg van het drukke Boedapest. Ik heb een aantal mooie foto's gemaakt die ik met jullie zal delen.

Pecs is een stadje van ongeveer 180000 inwoners maar waar als die mensen waren op een doordeweekse zaterdag is mij een groot raadsel. Het was zo stilletjes. Zo anders dan Boedapest en niet alleen de rust, maar ook de stad zelf. De op 4 na grootste stad van Hongarije lijkt op geen meter op Boedapest. Het is er klein en doet een beetje pitoresk aan. Ik had Serena en Annemijn (de dames uit Delfzijl) direct meegesleurd naar het zuiden van Hongarije dus de 2e dag hadden ze nog geen flauw idee hoe Boedapest er nou eigenlijk uit zag. Behalve de gekke mensen in de discotheek op zaterdag avond vonden ze het een prachtige stad. (Obviously, hehe)

Goed nadat we een dagje turbosightseeing hadden gedaan en lekker hadden gebadderd in één van de spas (ohoh wat heb ik toch een zwaar leven hier) moesten ze de volgende dag weg, maar niet getreurd want Lisette kwam ze alweer aflossen! Met haar motto: ''Ik wil niks van de stad zien ik kom om jou te zien'' (de lieve schat) had ze na 2 dagen nog niks gezien van de hele stad behalve de shoppingmall en de kerstmarkt en besloten we om toch een kijkje te nemen bij het parlementsgebouw. Ervoor staat een rij met ijzeren schoentjes die horen bij een aantal Joodse mensen die uit hun appartementencomplex waren geroepen en naar de oever van de Donau werden vervoerd. Daar werden ze aan elkaar vast gemaakt en dood geschoten waarna ze in de Donau vielen en direct door de rivier werden afgevoerd. Een ontzettend luguber verhaal, maar erg indrukwekkend als je op de plaats des onheil staat. Je krijgt dan wel even de klap weer van die historie van Europa.

Verder hebben we een erg leuk weekend gehad en is ze in dinsdagmorgen weer vertrokken naar nederland. Ondertussen zit ik midden in m'n toetsen, maar het studeren gaat hier net even wat anders dan in Nederland. Het gaat me een stuk makkelijker af en alles wat ik hier in 1 semester krijg aan werk krijg ik in Nederland in 1 blok en dan ongeveer nogmaals het dubbele. Je hoort me niet klagen, maar de uitdaging is ver te zoeken. Scheelt weer dat ik de mooie reisjes kan doen hier.

Marleen, mijn zus heb ik gister opgehaald van het vliegveld, en daarmee is er bijna een einde gekomen aan mijn avontuur in Boedapest. Geweldig dat ik haar nog even in vogelvlucht kan laten zien hoe het er hier aan toe gaat en we genieten erg. Wat is het fijn om dr weer te zien. Morgen gaan we even op de schaats staan, tenminste als de rij voor de baan niet zo lang is als vandaag.

22 December komt er voorgoed een einde aan mijn Boedapestische leven en vlieg ik terug naar het mooie Nederland met gemengde gevoelens. Ik ben harstikke blij dat ik iedereen weer kan zien, maar oh wat ga ik het leven hier ontzettend missen. Alles is hier nu zo gewoon geworden en waar ik 4 maanden geleden zo over in zat of ik het zou volhouden maak ik me eerder druk om wat ik moet doen als ik straks weer in NL woon.. Het is een verslaving aan het worden denk ik. Het proeven van andere culturen in het desbetreffende land.

Vanaf 27 Januari start ik mijn stage in Derby, UK. Ja lieve mensen ze heeft een stageplek te pakken! In eerste instantie hadden ze een ander gekozen, maar ze stuurden me een mail met de mededeling dat ze toch een plaatsje voor me hadden. Het huis is geregeld en daarmee de rest van mijn buitenlandse jaar. Ik ga eerst de boel hier maar goed afsluiten met alle mensen die ik hier heb mogen ontmoeten en ga dan lekker met de familie in NL kerst vieren en dan begint de hele rollercoaster opnieuw in Engeland. Met frisse Hollandse moed gaan we er ook dan weer tegenaan.

Bedankt voor alle interesse vanuit Nederland!

Veel liefs en tot spoedig,

Jessika :) (En marleen ook denk ik, maar die ligt al te pitten)

P.S. Sinterklaas(oma) Bedankt voor het heerlijke cadeautje!!!! Superblij mee!!!

  • 09 December 2013 - 22:20

    Kelly:

    Hihi, dankje voor je leuke stukje! Altijd leuk om jouw tekstjes te lezen. Tot over 2 weekjes!!

  • 09 December 2013 - 22:36

    Mama:

    Prachtig blog eind goed al goed ben heel blij dat je een leuke stage plek gevonden hebt.
    En ook dat je zo weer hier naar toe vliegt en ik je weer een tijdje om me heen heb.
    Ook tot over 2 weekjes Liefs mams.

  • 11 December 2013 - 20:00

    Marianne H:

    Hoi Jessika,

    Niet te geloven dat je volgende week al weer terugkomt. Ik zie je nog in onze gang zitten met je overvolle koffer.... Goed van je dat je al een stageplek hebt gevonden in Engeland. Eerst lekker even naar Delfzijl en genieten van een paar vrije weken. Tjonge dat zal je nodig hebben na deze "zware" periode. Maak er nog een leuke week van. We zien je vast nog in de kerstvakantie!

    Groetjes van Marianne

  • 22 December 2013 - 03:18

    Bert VT:

    Hoi Jessika,
    Bedankt voor je mooie verhalen uit Boedapest. Het was altijd weer een feest om ze te lezen. Je hebt naast je studie veel gezien v/d stad en v/h land. Vandaag een goede reis naar huis. Je ouders zijn blij om je weer te zien. Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig Nieuwjaar.
    We zullen je vanaf eind jan2014 weer volgen als je in Derby, UK, je nieuwe stage periode begint.
    Groetjes vanuit Delfzijl, Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessika

Vanwege mijn studie International Communication ben ik een jaar in het buitenland. Hier kun je de avonturen die ik beleef mee maken!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 12070

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Living the English dream

01 September 2013 - 01 Februari 2014

Mijn Studenttijd in Budapest

Landen bezocht: