Between East and West en Frisse lucht - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu Between East and West en Frisse lucht - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu

Between East and West en Frisse lucht

Door: Jessika Edens

Blijf op de hoogte en volg Jessika

18 September 2013 | Hongarije, Boedapest

Szia:)
Het is weer tijd voor een updatetje vanuit Budapest. Ondertussen zijn we hier alweer 3 week. Ook in de afgelopen week heeft de tijd hier zeker niet stil gestaan en zijn er weer de nodige dingen ondernomen en overdacht. Merith, Iris en ik hadden de mogelijkheid om met een huisgenoot van hen naar een dorpje verderop te gaan. Het regende dat het goot en de wind hoorde je suizen langs het huis, maar toch met zn allen hup in de auto naar Visegrad. Een dorpje ongeveer 50 km van Budapest vandaan, tegen de grens aan van Slowakije in de heuvels van Hongarije. Eindelijk wat frisse lucht. Als er iets is wat ik wel heel erg mis van Nederland dan zeg ik behalve de mensen en Bandhu de hond, de frisse lucht. De stad kom je in principe niet zo snel uit omdat niemand van ons een auto heeft en we nog niet gekeken hebben hoe we er komen met de tram. In ieder geval, het was een prachtig gezicht. Die beboste heuvels met die pitoreske huisjes erop. We waren eigenlijk een kasteel ruïne aan het bezichtigen, maar veel oog had ik daar niet voor. Ik genoot ontzettend van het uitzicht. Het is met geen enkele mogelijkheid te vergelijken met Nederland. Zo overweldigend. Je voelt je zo klein in die heuvels/bergen. Van heuvels kijken krijg je honger en van dus wij zijn met ongeveer 10 man naar het allerkleinste eetcafe'tje gegaan die ik ooit gezien heb. Stinkend naar oud frituurvet en voldaan stapten we de auto weer in. Op naar huis. Moe maar voldaan én met een frisse neus.

Verder vind ik het wel leuk om wat gedachtes van mezelf met jullie te delen. Op school volg ik de lessen Between east and West en Central European culture through film. Eigenlijk gaan deze lessen een beetje over de geschiedenis van het oostblok. Heel interessant en vooral in een multiculturele klas. Ik ben 1 van de weinige westerlingen in mijn klas. Alhoewel ook de Polen zich als de grens van West Europa beschouwen... Nouja ik hoef jullie niet uit te leggen dat dat natuurlijk niet het geval is. Alhoewel, in mijn optiek dan. De Polen zelf hebben daar een ander idee van. Enfin, deze kwesties brengen mij eigenlijk wel aan het denken, want niemand wil tot het oostblok behoren blijkbaar. Er zit een negatieve connotatie aanvast. In mijn tijd hier wil ik een beetje gaan onderzoeken waarom dat vandaag de dag nog zo'n grote rol speelt. Voor mij is Oost Europa gewoon het oosten van Europa met een rijke geschiedenis. Niet meer, niet minder. Natuurlijk is het wel zo dat het een hele andere wereld is dan het West Europa waarin ik geboren en getogen ben en welkes normen en waarden ik heb geleerd. Het is in Oost Europa toch een stuk minder welvarend en ook daar sluit ik mijn ogen niet voor. Zoals ik in mijn eerste blog heb beschreven is de culture shock niet meer vreemd voor mij. Alles is compleet anders hier. Afgelopen week zijn Merith en ik naar de immigratiepolitie geweest om het 1 en ander te regelen. Dat kantoor zit aan de andere kant van de Donau, dus in Boeda. Daar zijn wij eigenlijk niet zo bekend en dus waren we verdwaald met de tram. Na veel vragen hadden we het uiteindelijk gevonden. Toch weer een ervaring rijker, maar wat wij daar zagen daar schrokken we toch zo nu en dan weer van. Voor ons nuchtere hollanders is Hongarije echt wel een Oost Europees land en alle geschiedenis, cultuur en armoede die daar soms helaas ook bij hoort. Het is een compleet andere wereld. De Hongaren zelf zeggen dat ze in Centraal Europa liggen, en hoewel ik nog nooit in een oostblokland ben geweest, was dit toch echt wel het beeld wat ik van een Oost europees land heb. Begrijp me niet verkeerd de binnenstad zelf is prachtig, maar zodra je stappen buiten de binnenstad zet zie je wel wat ik bedoel. Ik vind het heel fascinered om in zo'n andere wereld te zijn ondanks dat het nog geen 2 uur vliegen is. De discussie oost of Centraal Europa wil ik eigenlijk niet aangaan, maar het is erg fascinerend hoe verschillende culturen denken over het Oost Europa. Voor de meeste Nederlanders is het gewoon een deel van europa die welja minder welvarend is en die socialistisch is geweest, maar voor de oost europeanen zelf lijkt het wel te worden weggezet als een negatieve titel. Erg interessant hoe dat werkt.

Goed nog een laatste mededeling. Ik vind Boedapest geweldig om te studeren, maar ik zie het niet zitten om ook mijn 5 maanden lange stage er te doen. Daarom heb ik ervoor gekozen om een stageplek te zoeken in Engeland. Engeland is een westers land en hoewel ik het hier in Boedapest zeker de komende 4 maanden wel volhoud vind ik 10 maanden te lang en te onoverzichtelijk. Tegen de tijd dat deze maanden voorbij zijn wil ik graag in een iets kleinere stad mijn stage gaan beginnen. Hopelijk aan de kust. De Delfzijlsters onder ons snappen het wel als ik zeg dat je je een beetje opgesloten voelt zonder zee om je heen. Ook hoop ik daar mijn engels perfect te krijgen. Verder zijn 2 verschillende ervaringen op mijn CV niet verkeerd. Vooral niet als je de studie International Communication doet. Nogmaals mijn tijd hier in Boedapest is een onvergetelijke tijd en een prachtige ervaring, maar het verschilt ontzettend met het land waarin ik ben opgegroeid en 10 maanden vind ik daarom ook iets te lang. Ik hou van een uitdaging en de uitdaging Engeland wil ik graag met 2 handen aangrijpen net zoals Boedapest.

Köszönöm (Dankjewel)!!

DAAAAAG!!!

• 18 September 2013 - 12:45

Elly:

Hoi Jessika goede keuze denk ik Engeland. Weer heel wat beleefd zie ik, geniet ervan, kan begrijpen dat je de natuur mist .Als ik straks met Bandhu loop geef ik hem knuffel van jouw.
    Ik leef met je mee
    Groetjes Mama

• 18 September 2013 - 19:16

Marianne H:

Hoi Jessika,
    Zo zie je nog eens wat van de wereld nietwaar? Ik kan me voorstellen dat je in een ander land een stageplek zoekt. Zoveel mogelijk ervaringen opdoen, neemt niemand je meer af. Je wordt echt een wereldmeid zo langzamerhand. Als je die mooie verhalen leest lijkt het alsof je al wel 3 maanden in Boedapest zit. Het is in ieder geval niet saai. Tot het volgende verhaal.

Groetjes van ons.....

• 19 September 2013 - 16:39

Janny Ottens:

dag jessika,
    fijn om even weer van jou te horen.
    t,was weer een leuk verslag ,met allemaal weer nieuwe ontdekkingen waar ik van genoten heb.
    ik kijk uit naar je volgende blog. hou je haaks, en veel lieve groeten van oma .

• 19 September 2013 - 17:09

Henk:

Genoeg kleine steden en dorpen aan de kust in Engeland. Schotland is ook mooi.Alleen het weer, dat moet je op de koop toenemen. Groetjes van Opa en Oma

• 21 September 2013 - 00:09

Bert VT:

Hoi Jessika,
    Alweer zo'n mooi en goed verslag vanuit Budapest, van al je belevenissen daar. Ga zo door ook met je studie. We blijven je volgen. Groetjes Bert