De eerste week, mijn emotionele rollercoaster. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu De eerste week, mijn emotionele rollercoaster. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu

De eerste week, mijn emotionele rollercoaster.

Door: Jessika Edens

Blijf op de hoogte en volg Jessika

07 September 2013 | Hongarije, Boedapest

Szia!

Daar zijn we dan. In Boedapest. Gesetteld en al. Laat ik maar eens beginnen bij het begin. Mijn aankomst in Budapest.

Op FB heb ik Jenna ontmoet, een meisje uit Finland die op zoek was naar een huisgenoot. Ik heb gereageerd en daar zat ik dan. Op het Hongaarse vliegveld met al mijn bagage te wachten op een meisje die ik nog niet kende. Het klikte gelukkig meteen en we hadden elkaar honderden dingen te vertellen. Hoeveel zin we erin hadden, waarom we voor Budapest kozen en hoe het voelde om hier eindelijk te zijn.
Eenmaal gedropt op ''bestemming'' begon de ellende al, want waar is ons appartement nou. 6x heen en weer gelopen in de straat en een heleboel mensen later vonden we het dan eindelijk. Onze bagage gedropt en meteen naar de eerste 3 woning bezichtigingen. In Groningen was ik akkoord gegaan met de eerste de beste kamer, maar hier in Boedapest nemen wij geen genoegen met minder. Dus de eerste 3 waren afgekeurd. Te druk, te vies, te oud of te ja oosteuropees.

S'avonds vermoeid had ik gemengde gevoelens. Deed ik hier wel goed aan om zo lang van huis te blijven en was Boedapest nou wel de geschikte stad voor mij. Geschrokken was ik van alle dronkaards, daklozen, bedelaars en de Oosteuropese sfeer die ik al snel als anders dan in Nederland en dus negatief bestempelde. De eerste tranen vloeiden de volgende dag al. Gelukkig konden Jenna en ik elkaar steunen want we deelden dezelfde gevoelens op dat moment. Om onszelf maar even wat op te peppen vertrokken we al gauw naar Westend. Een groot overdekt shopcentrum, maar van de sfeer daar werd mijn gevoel en humeur helaas nog niet veel beter. Achteraf weet ik dat het mijn eigen gevoel was die de sfeer daar negatief maakte.

Teruggekomen in het appartement gingen we gezellig uiteten met 2 Nederlandse dames. Merith en Iris de meiden waarmee ik had gevlogen en die ik in Nederland op een exchange dag had ontmoet. Een beetje hollandse nuchterheid doet me goed zo nu en dan. Het was een fantastische avond en voor het eerst zei mijn gevoel dat dit de juiste stad was met de juiste mensen. Het begon al iets te wennen. Een emotionele rollercoaster is dan ook een goede term voor de eerste week.

Nog geen huizen verder begonnen Jenna en ik ons ernstige zorgen te maken. Straks lagen we net als onze vaste daklozen ook voor de deuren van de huizen omdat we niks konden vinden. Plotseling was daar dan een brief aan een lantaarnpaal. 2 huizen te huur. Het was alsof de gebeden waren verhoord en we belden direct. Toevallig was het in hetzelfde appartement 15 stappen verder. Perfect was het voor ons 2en. We zochten verder, want de verhuurder wilde het liefste huurders die het langer dan 5 maanden zouden huren. Toen kwam het huidige huis op ons pad, en namen Jenna en ik ons voor om het maar gewoon te nemen. Bij binnenkomst waren we direct om. Wat een fantastisch huis in een prachtige wijk. Vlakbij de donau. Heerlijk. We waren om. De 2 jongens die het ook wilde hebben waren grappig genoeg een Nederlander en een Fin. Helaas voor hun waren wij eerder. Grappig om te zien dat deze combi meer voorkomt.

Nouja een paar dagen verder zaten we in ons eigen huis aan ons eigen tafel te dineren met de 2 Nederlandse meiden. Dolgelukkig. Nu konden we gaan settelen en hadden we geaccepteerd dat we hier zo lang zouden blijven.

Ondertussen heb ik fantastisch veel dingen al gedaan hier in Boedapest. De heuvel beklommen, de spa bezocht, de shopstraat bezocht, op stap geweest. Kortom de stad verkend. Straks ga ik voor het eerst naar school toe om een soort van welkomst weekend bij te wonen. Ik laat alles maar wat over me heen komen.

Het is en blijft de eerste paar weken nog wel wat rommelig in mijn gevoel denk ik, maar na een week voelt het hier al een beetje als thuis. Ik begin Groningen wel steeds meer te waarderen. Vooral die nuchterheid die je als hollander hebt. Je bent toch echt een beetje de vreemde eend tussen al dat internationale volk. Maar al met al is dit een ervaring die ik niet zou willen missen. Ik mis de vertrouwdheid van thuis en de mensen van thuis, maar alles wat ik hier meemaak neem ik mee voor de rest van mijn leven. Met kerst kom ik weer in Groningen voor even en voor nu woon ik hier gewoon even. Heerlijk idee! Voor nu is dit het einde van mijn eerste blog, maar ik heb nog veel meer te vertellen!!!! Hou me in de gaten!!

Liefs Jess

SZIAAAAA!!!!

  • 07 September 2013 - 20:07

    Aart:

    He Jessika, Super leuk deze blog. We houden hem in de gaten!

    Üdvözlet

    Pa & Ma

  • 07 September 2013 - 20:23

    Henk Drukker:

    Goed Jes, dat je het zo goed getroffen hebt. En wat een mooi verslag.
    Ik heb het Oma voorgelezen en ze had tranen in haar ogen. We leven met je mee.
    Groetjes

  • 08 September 2013 - 11:06

    Tia Zwiers:

    I follow you! leuke blog Jes, geniet ervan want voor je het weet is het jaar alweer om!

  • 08 September 2013 - 17:22

    Kienie Ottens:

    Wat leuk , lees zo maar je blog , wil graag op de hoogte blijven van je hongaarse beleving

    Mooi land ,ik ben er geweest met vakantie

    groetjes Kienie

  • 08 September 2013 - 19:21

    Marianne,Wessel,Sybren:

    Hoi Jessika,

    Geweldig zo'n blog. Kunnen wij je lekker volgen. Klinkt allemaal heel spannend, je staat er positief in en het gaat helemaal lukken meid!

    groetjes van ons allemaal.

  • 09 September 2013 - 12:11

    Jannyottens:

    hallo lieve Jessika
    Wat enig Zo,n blog, T,brengt ons dichter bij elkaar.
    Mijn liefde blijft jou vergezellen op deze fantasthise reis.
    Hou je dapper!
    Dkke knuffel OMA

  • 10 September 2013 - 20:49

    Mo:

    Moi sis!

    IK MIS JE!! Maar ik ben blij dat je je plekje gevonden hebt!
    Ik hoop dat je een te gekke tijd hebt in boedapest! En we komen snel langs!
    Leuk datbwe je kunnen volgen via een blog

    Doegg!

  • 12 September 2013 - 17:28

    Chantal:

    Fijn om deze blog te kunnen lezen.
    Zo kunnen wij ook een beetje zien en lezen hoe jij het daar hebt.
    Geniet er van.

    Dikke kussssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessika

Vanwege mijn studie International Communication ben ik een jaar in het buitenland. Hier kun je de avonturen die ik beleef mee maken!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 12084

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Living the English dream

01 September 2013 - 01 Februari 2014

Mijn Studenttijd in Budapest

Landen bezocht: