Sleur?! NO WAY - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu Sleur?! NO WAY - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jessika Edens - WaarBenJij.nu

Sleur?! NO WAY

Door: Jessika Edens

Blijf op de hoogte en volg Jessika

26 September 2013 | Hongarije, Boedapest

Hi There!
Weer een berichtje vanuit Boedapest. Ik begin me ontzettend te vervelen hier. Boedapest heeft echt niks te bieden en ik kom het huis maar niet uit... Is het al februari?! Ik wil niets liever dan naar huis...
NATUURLIJK NIET!! In werkelijkheid begint het hier alleen maar leuker te worden iedere week.
Om maar ergens mee te beginnen, ik begin de stad eindelijk een beetje te leren kennen. Het begint te voelen als ''mijn stad''. Natuurlijk mis ik Groningen wel een beetje. Mijn vrienden en familie en natuurlijk de hond. Want geloof me of niet, maar die hond die mis ik ook. Ik had ze het liefste allemaal hier gehad, maar gelukkig door Skype spreek ik mijn familie eigenlijk vaker dan ooit te voren. Dat vind ik echt super! Afgezien van dat ik de mensen en de hond;p mis, heeft iedere dag zijn eigen avontuur. Er gaat geen dag voorbij dat ik me heb verveeld. Hoe is dat hier dan ook mogelijk, want kom op! Welke arme sloeber student woont nou op een plek waar je na 5 minuten lopen bij de Donau bent en het meest adembenemende uitzicht geniet van heel Boedapest. JUUSTEM! IK. Lucky me.
Er is vaak tegen me gezegt:' Jess, jouw tijd komt nog wel. Rustig afwachten.' Nou die tijd is dan eindelijk gearriveerd. Ik heb alles behalve een saai leven. Het gekke is wel dat dat spannende leven al heel erg snel gewoon wordt. Aan de andere kant vind ik dat ook wel erg fijn. Wat meer rust in het koppie. Ik word dagelijks in het Hongaars aangesproken door de mensen hier, het gevoel dat je er toch een beetje tussen past is best wel fijn en het is ook wel grappig dat ze denken dat je hiervandaan komt. Als ik even een stap terug zet in de tijd en terug reis naar mijn eerste week had ik daar een heel ander gevoel bij, dus ik ben blij dat dat nu anders is. Het leuke is dat de mensen naar je toe komen om te vragen waar ze naartoe moeten met een grote kaart en ze je vragen waar ze heen moeten . Het is gewoon heel grappig dat je er blijkbaar uitziet alsof je de stad op je duimpie kent.
Ook in zo’n ontzettend spannend leven als de mijne zijn er altijd dingen die moeten gebeuren om in leven te blijven. Zo ook koken. Hier is een hele andere supermarktwereld en zijn bijna geen makkelijke pakjes waar je uit kan koken en het nooit kan mislukken… Helaas pindakaas. Dus nu moet ik echt leren te koken met authentieke groentes en kruiden en zelf sausjes maken etcetera. Daarvoor gaan we naar de markthal. Als ik terug kom, wil ik graag aangesproken worden met Chef Kok Jessika. Even een greep uit de producten uit de Nederlandse supermarkt die ze niet hier verkopen. Appelmoes en hagelslag. Dat zijn de belangrijkste dingen, want zonder die producten functioneer ik niet. Ja zelf appelmoes fabriceren dat lukt wel, maar hagelslag… Ga er maar aan staan. Gelukkig is er een pakket met hagelslag onderweg naar Boedapest. KELLY JIJ BENT DE BESTE!
Zoals ik al zei ik verveel me hier geen dag en deze week zijn er ook alweer het een en ander ondernomen. Merith en ik zijn op de Zaterdag even aan de Boeda kant geweest om de boel eens goed te gaan onderzoeken daar. Het is een compleet andere wereld dan die aan de Pest kant. Eerder heb ik al eens vertelt dat ik naar het Immigratie office was geweest en dat de Oostblok accenten daar goed aan bod kwamen, maar nu ben ik in een ander deel geweest van Boeda. Dat ziet er ongeveer zo uit zoals ik een typisch Italiaans dorpje voor ogen heb, maar dan met enorme grote kastelen en gebouwen, met van die trapjes die je door het dorp leiden en vervang nu de pizza/pasta geur met die van goulash. Voila daar is jouw voorstelling van de Boeda kant. Foto’s komen later.
Verder heb ik met mijn klasgenoten op het Margitsziget gezeten. Dat is een bekend eilandje middenin de Donau. Volgens mij word daar in de zomer het Szigetfestival gegeven. Het margitsziget moet je je voorstellen als een groene Oase in de drukke stad. Heerlijk om je zo nu en dan even in terug te trekken. De uitlaatgassen van de auto’s (en de mensen) vergeet je daar echt even. Als je hier ooit naartoe komt. Ga dan alsjeblieft Langos eten op het Margitz. Een caloriebom, maar ozo lekker en dat liggend in de zon.. Sounds great!
OHJAOHJAOHJA en voor ik het vergeet ik ben naar het concert van Selah Sue geweest. Een onder de jongeren vrij bekende zangeres. Het was op een boot in de Donau, want waarom zou je dat gewoon in een normale concertzaal doen. Neeeeee hier in Boedapest gaan we alleen voor het beste van het beste. Tja.. zoals ik al zei.. Spannend leventje;P Echt een topzangeres. Ik ben meer dan fan. Heb er ontzettend van genoten.
Met deze informatie moet je het de komende week doen. Ik hou jullie gewoon up to date!
Nu moet ik eerst weer naar school toe.. Helaassss.

Tot snellos!!
P.S. PAP, MAM JULLIE MOGEN TROTS OP ME ZIJN HOOR IK EET GEWOON GEZOND GROENTES!!!!!

  • 26 September 2013 - 16:47

    Kelly:

    Graag gedaan, graag gedaan. Geniet van je hagelslag en wat weer een leuk stukkie heb je geschreven! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar nu :) see you on Skype! X

  • 26 September 2013 - 18:06

    Opa:

    Oma is haar bril kwijt al een paar dagen, waar istie toch. Dus ik moet voorlezen.
    Aan het eind een droge keel en ook wel een beetje een brok.
    Jes, meid wat schrijf je toch mooi.
    Groetjes.

  • 26 September 2013 - 20:02

    Mama:

    Hoi Jes ik ben blij dat je goed Groentes eet en niet van die eeeeeeeeeeee nummers smaakversterkers maar gezond .Ik ben blij dat het je zo naar het zin gaat ik blijf van je schrijven genieten.
    Ik zal Bandhu knuffel geven .Als je op googel Bandhu intoetst krijg je betekenis plus Foto van jouw.
    Groetjes Mama

  • 27 September 2013 - 19:16

    Dieta:

    Hoi Jessica
    Wat weer een leuk verhaal, je beleefd idd van alles.
    Goed om mee te kunnen lezen
    Gr Dieta en Harm Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessika

Vanwege mijn studie International Communication ben ik een jaar in het buitenland. Hier kun je de avonturen die ik beleef mee maken!

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 12077

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Living the English dream

01 September 2013 - 01 Februari 2014

Mijn Studenttijd in Budapest

Landen bezocht: